• "Frie rom i norske lydlandskap". Prosjekt med intervju av norske komponistar, støtta av Norsk komponistforund. No er fire av intervjua publiserte i tidsskriftet Samtiden:

    Rune Rebne

    Magne Rutle

    Mathilde Grooss Viddal

    Knut Vaage

    "Her har elevene tilgang til musikkrom og instrumenter i friminuttet", publisert i Utdanningsnytt 21/1 2024. I denne artikkelen er eg ein av dei som er intervjua.

    https://www.utdanningsnytt.no/musikk/her-har-elevene-fri-tilgang-til-musikkrom-og-instrumenter-i-friminuttet/385902   

  • broken image

     

     

    Nordisk kulturpolitisk tidsskrift nr. 3 2022. Artikkelen handlar om utvikling av musikkfaget i skulen gjennom dei siste nærare 50 år, kva som har vore lagt vekt på og kor mykje tid faget har fått. Du kan lesa artikkelen her.

     

  • broken image

     

     

    I magasinet Folkemusikk nr. 3 2022 kan du lese om duoen Tiljetoner på side 54.

    https://www.folkemusikk.no/folkemusikk-2022-3-innhald/

  • broken image

     

     

     

    I magasinet Norden nr. 2, 2022, kan du lese om mitt engasjement for Norden på side 31.

    https://blai.no/magasinetnorden?utgid=Bv6.KuBKwd7mTOf630WFLTw1SkbhPyqLc4Ql

  • Her i artikkelen frå Østlandsposten 12.02.2022 kan du lese om jobben min som spelpedagog.

    https://www.op.no/sylvelin-tok-en-master-og-fikk-blod-pa-tann-na-sitter-hun-pa-landet-og-ponsker-ut-koder/f/5-36-1199681 

    broken image
    Foto: Kjersti Backe
     

    Sylvelin tok en master og fikk blod på tann – nå sitter hun på landet og pønsker ut koder

    – Jeg liker læring der en kan bruke flere sanser, sier 55-åringen som har fått ny jobb i en innovativ bransje.

     Kjersti Bache

    12.02.22 21:24

    Sylvelin Hege Sevilhaug (55) har permisjon fra jobben som lektor ved Thor Heyerdahl videregående. Akkurat i dag sitter hun hjemme i det koselige røde huset bak smårutete vinduer og jobber.

     

    Og Ikke la deg narre av det lange håret med gråskjær i. For Sylvelin er ikke en helt A4 lektor, om de finnes. Hun er ingeniør, eller rettere sagt metallurg fra NTNU, men har gjort pedagog av seg med fagene matte, geografi, naturfag og musikk.

    – Jeg har permisjon fra Thor Heyerdahl videregående fram til høsten, forteller hun, og smiler:

    – Nå har jeg akkurat fått fast jobb i Camelot Escape Room AS i Østfold. Foreløpig er det en 30 prosent stilling.

    Sylvelin forteller at det er hennes tidligere kollega på Thor Heyerdahl, Eric Fossengen Torsøe, som rekrutterte henne til det nye firmaet han og et par andre startet for tre år siden. Camelot Escape Room lager pedagogiske spill som kan brukes av utrolig mange bransjer. På Thor Heyerdahl jobbet de sammen om Escape Room som ble brukt i undervisningen.

    Foto: Camelot Escape Room AS
  • ÅPNE BOKSEN: I Escape-spillet skal ofte deltakerne samarbeide om å løse oppgaver for å åpne bokser med lås. Foto: Camelot Escape Room

     

    – Så utrolig mange fantastiske spill

    – Hva fikk deg interessert i Escape Room?

    – Jeg tok en master i musikkvitenskap, og ble ferdig i 2018, forteller Sylvelin, som er aktiv musiker ved siden av jobben. Hun spiller trompet i Stage One storband og noe så spesielt som bukkehorn og fløyter i gruppa Tiljetoner.

    – Ett fag i masterutdanninga var læring, kreativitet og innovasjon. Jeg fikk blod på tann da vi hadde tema om spillbasert læring, og så alle mulighetene det kan gi. Det finnes jo så utrolig mange fantastiske spill. Jeg skjønner ikke hvorfor det er mest skytespill i omløp, sier hun.

    Sylvelin forteller at det ikke akkurat er Escape Room hun driver med, men Escape-spill.

    – Vi bruker en type spill der du for eksempel skal bryte deg inn i en eller flere bokser ved å løse forskjellige problemer for å gå videre.

    Hun viser et bilde av flere bokser med en masse låser.

    – Når vi jobber med kreative metoder, holder det ikke kun å svare på konkrete oppgaver, men å finne ut hva som er oppgaven.

     

     

  • broken image

    ANNEN VERDENSKRIG: Her går Sylvelin i korridorene på museet for annen verdenskrig der Escape-spillet foregår. Foto: Camelot Escape Room

  • – Kan ta i bruk flere sanser

    Det er altså små gåter hun sitter og lager i form av skjulte koder og hint. Oppgaver som må løses i fellesskap.

    – Her skal du ikke bryte deg ut av et rom, men inn i en boks. Vi jobber mest med fysiske spill, men også digitale, sier hun.

    Allerede i fjor høst tok Eric Fossengen Torsøe i Camelot kontakt med Sylvelin, for de trengte flere folk til å fullføre en oppgave.

    – Da hjalp jeg til med et spill for Ombudet for barn og unge i Viken, forteller hun.

    Uansett om de lager Escape-spill for ombudet for barn og unge, skoler, museer eller organisasjoner, så lager de alltid en overordna rammefortelling rundt spillet.

    – Det er så moro å jobbe med å skape interessant læring der folk kan ta i bruk flere sanser. Og der de må samarbeide. Det har jeg vært opptatt av lenge både som ingeniør og lektor, sier hun engasjert.

     

    broken image
    ETT AV SPILLENE: Et glimt inn i ett av Escape-spillene Sylvelin er med på å lage. Foto: Camelot Escape Room

    Om kunst, lovparagrafer og mobbing

    Camelot Escape Room AS holdt tidligere til i Mysen, men da pandemien kom, fant staben ut at de like godt kan jobbe hjemmefra og møtes for å samarbeide der det passer. Derfor sitter Sylvelin i sofaen eller ved det lille skrivebordet hjemme i Askeskogen og jobber denne uka.

    – Nå har vi akkurat laget et Escape-spill til et museum i Oslo som er under utvikling. De tar for seg 2. verdenskrig, forteller Sylvelin.

    – Hvordan jobber dere?

    – Vi er gjerne med på en omvisning først, så vi vet hva det skal handle om. Det er kunden som sitter med kunnskapene. Så jobber vi i grupper, spillpedagogene og kundene, med å finne fram til en rammefortelling og noen ideer til oppgavene. Deretter drar vi hjem for å lage et utkast vi presenterer for kundene. Da får de prøve spillet, og kan komme med tilbakemeldinger før vi lager spillet helt ferdig. Vi har programmerere i Tyskland som tar seg av den digitale delen.

    Noe av det beste med jobben, synes hun, er å få lære masse spennende om hvert tema de jobber med.

    – Vi har laget et spill for Kistefos Museum, der skoleelever får utdelt ryggsekker med kikkert og andre hjelpemidler for å oppdage kunsten i parken. Vi har laget spill med lovparagrafer og spill om mobbing.

    Neste uke reiser hun til Oslo for å prøve ut Escape-spillet for museet om 2. verdenskrig.

    – Der blir det både illegale aviser, kodenøkler og safer som må åpnes, forsikrer hun.

     

     

    broken image
    DET BESTE MED JOBBEN: I tillegg til å kunne arbeide mye hjemmefra, synes Sylvelin det beste er å få lære masse spennende om hvert tema hun jobber med. Foto: Kjersti Bache